Terug naar de vraagstukken

#Hoe dring ik het ziekteverzuim terug?

Iedere werkgever heeft te maken met verzuim. Dit is niet te voorkomen. Het goede nieuws is: ziekteverzuim is beïnvloedbaar. En in het primair onderwijs, dat naast hoog verzuim ook kampt met een tekort aan onderwijspersoneel, is grip op ziekteverzuim van essentieel belang. Met de aanpak van VfPf breng je verzuim effectief omlaag.

Deel deze pagina:

Jonge leerkracht en schoolleider samen in gesprek aan tafel

#Redenen en oplossingen voor ziekteverzuim

Er kunnen allerlei redenen en oorzaken zijn waarom het verzuimpercentage in een organisatie (bovengemiddeld) hoog is. Dit betekent ook dat er meestal aan meerdere knoppen gedraaid moet worden om het verzuim te verminderen. Dingen die een werkgever kan doen, maar ook een werknemer. Het kan zitten in verzuimbeleid en de uitvoering daarvan. Denk verder aan het monitoren en begeleiden van een werknemer als hij/ zij verzuimt, of het beter benutten van de mogelijkheden die er ondanks ziekte nog wel zijn. Maar ook preventieve maatregelen die bijdragen aan de duurzame inzetbaarheid van werknemers spelen een belangrijke rol. Het is een kleine greep uit een scala aan mogelijkheden. Wat de best passende oplossing is, hangt af van de situatie. Die is per schoolorganisatie verschillend. 

Lees meer over ziekteverzuim in het primair onderwijs: cijfers, inspirerende praktijkvoorbeelden, tips en een handreiking voor het opstellen van een succesvol verzuimbeleid. 

#Verzuim duurzaam omlaag brengen

Met de Verzuimreductiebegeleiding van VfPf ga je samen met jouw eigen VfPf-adviseur weloverwogen en doeltreffend aan de slag met het verlagen van ziekteverzuim. Dit gebeurt in overzichtelijke, kort-cyclische stappen en acties. Een grondige analyse is hierbij het startpunt. 

#Factsheet Verzuimreductiebegeleiding

Benieuwd wat onze adviseurs voor jouw schoolorganisatie kunnen betekenen? Lees verder of download direct een factsheet over onze Verzuimreductiebegeleiding.

#Begin met een grondige analyse

Bij het inzetten van Verzuimreductiebegeleiding starten we altijd met het onder de loep nemen van de huidige situatie. Zo komen we er samen achter wat het best past bij de behoefte van jouw organisatie. 

Een VfPf-adviseur kijkt hiervoor samen met jou naar factoren die invloed (kunnen) hebben op het verzuim binnen jouw organisatie. Op basis van de informatie die naar voren komt, in combinatie met het verdiepend gesprek dat je met jouw adviseur hebt, wordt in onderling overleg bepaald waarmee je (het eerst) aan de slag gaat. De adviseur kijkt hierbij naar wat er speelt binnen jouw organisatie, welke problemen je ervaart, wat de behoefte is en waar de meeste urgentie zit. Dit kan één specifiek onderwerp zijn maar ook meerdere tegelijk. 

#Bouwstenen verzuimmanagement

Goed verzuimmanagement bestaat uit een aantal 'bouwstenen'. Samen met jouw adviseur van VfPf 'inspecteer' je de bouwstenen die gezamenlijk het verzuim binnen jouw organisatie bepalen.

Een geanimeerde illustratie van de bouwstenen van verzuimmanagement

Op basis van de analyse bepaal jij samen met jouw adviseur met welk onderwerp of onderwerpen je aan de slag wilt. De analyse is een nulmeting van de huidige situatie. Zo kan later inzichtelijk worden gemaakt wat de resultaten van de genomen acties zijn.

# Verzuim verlagen is maatwerk

Voor elke schoolorganisatie zal de uitkomst van de analyse anders zijn. Voor de ene schoolorganisatie kan het betekenen dat er op het gebied van beleid en uitvoering nog veel winst te behalen valt. Voor de ander kan het zitten in de samenwerking met de arbodienstverlener, meer doen op het gebied van preventie of bijvoorbeeld een gebrek aan kennis, handvatten of tools bij leidinggevenden. 

#Werkgroep voor verzuimreductie

Ga je als organisatie aan de slag met verzuimreductie met VfPf, dan doe je dat met een eigen werkgroep. De werkgroep bestaat uit medewerkers uit de organisatie die als het ware projecteigenaar zijn. Zij dragen zorg voor (of coördineren) de uitvoering en borging van de te ondernemen acties. Het samenstellen van een werkgroep en bepalen wat de werkgroep gaat doen, hangt volledig af van het onderwerp waar je mee aan de slag gaat. Dit doe je in overleg met elkaar en de VfPf-adviseur.

#Evalueren en vervolgstappen

Zijn bepaalde stappen gezet of acties ondernomen? Dan komt er ook een moment van evalueren. Soms worden resultaten op korte termijn al zichtbaar, soms pas op langere termijn. In overleg met elkaar beslis je wat het beste moment is om te kijken naar resultaten en het uitvoeren van een nieuwe meting.

Aan het begin van het traject zijn samen met de VfPf-adviseur prioriteiten bepaald. De punten die de hoogste prioriteit hadden, zijn als eerst opgepakt. Dit is het moment waarop je samen kijkt of je met de volgende punten op het lijstje aan de slag gaat, of dat er misschien gaandeweg een andere behoefte of urgentie is ontstaan op het gebied van verzuimreductie.

#Wat levert Verzuimreductiebegeleiding op?

  • Daling verzuimpercentage
  • Lagere werkdruk
  • Bewustwording bij bestuurders en directie van de beïnvloedbaarheid van verzuim
  • Cultuurverandering
  • Competentieontwikkeling bij directeuren
  • Daling van zowel kortdurend als langdurend verzuim
  • Meer regie op arbodienstverlening
  • Met als eindresultaat: goed werkgeverschap

#Verzuim verlagen binnen jouw schoolorganisatie?

Jouw regioteam denkt graag met je mee. Benieuwd naar de mogelijkheden?

Neem contact opNeem contact op
Print deze pagina