#VfPf focust op: De Week van Inductie
Dompel je onder in De Week van Inductie! Van 13 -17 mei bieden we gratis online sessies aan over de begeleiding van startende leerkrachten in het primair onderwijs. Vol met waardevolle inzichten, praktische tips en inspiratie. Er is een beperkt aantal plaatsen dus meld u snel aan!
Deel deze pagina:
#Starters begeleiden in het PO: informatie & inspiratie
Goede begeleiding van startende leerkrachten in het primair onderwijs is belangrijk, niet alleen in het eerste jaar dat zij voor de klas staan. Hoe stel je een effectief inductieprogramma op en zorg je voor de praktische uitvoering? Waar moet je rekening mee houden en welke instrumenten kun je gebruiken? Van 13-17 mei organiseren we diverse interessante online sessies met experts die u daar alles over vertellen:
- Begeleiding van starters in een breder perspectief – door Marco Snoek
- Samen naar effectieve inductie
- Handvatten bij het begeleiden van startende leraren – door Marco Snoek
- Omgaan met het spanningsveld van starters
- Inductie in de praktijk - Vraag het onze mentoren!
- Startende leraren en de invloed van de onderwijsomgeving - door Piety Runhaar
#Eén of meerdere sessies volgen?
Bent u schoolleider, HR-medewerker of bestuurder in het PO of vanuit een andere rol geïnteresseerd in inductie? Bekijk onze agenda voor alle bijeenkomsten en tijden en meld u direct aan. We verwelkomen u graag!
#Meer over het programma
Benieuwd wat u kunt verwachten? Lees meer over alle online sessies.
Ma 13 mei: Begeleiding van starters in een breder perspectief
#Van start tot bloei, professionalisering van leerkrachten
Masterclass door Marco Snoek van Hogeschool van Amsterdam | 10.00 - 11.00 uur
De ontwikkeling van startende leerkrachten in het PO staat niet los van hun initiële opleiding en loopt ook door na de inductiefase. In deze masterclass zet Marco Snoek de begeleiding van starters in een breder perspectief. Vanuit het beeld van het beroep als een continuüm laat hij zien hoe de problematiek van starters samenhangt met de manier waarop het beroep georganiseerd is. Wat vraagt het van scholen om een krachtige leeromgeving en leercultuur te creëren die starters maar ook ervaren leraren ondersteunt?
Di 14 mei: Samen naar effectieve inductie
#De adviseurs van VfPf helpen je verder
Informatiesessie door Marjolein de Best en Mirelle Seinstra van VfPf | 10.00 - 11.00 uur
Hoe zorg je ervoor dat je starter en zij-instromer met plezier voor de klas staat en de begeleiding krijgt die hij of zij nodig heeft? Dat begint bij een effectief inductieprogramma dat afgestemd is op de behoefte van de starter en in de praktijk goed uitvoerbaar is. Veel besturen en schoolleiders zijn hiermee bezig, maar net op een andere manier of vanuit een andere fase. VfPf denkt mee op een manier die bij jouw situatie past. Wat kun je verwachten van onze bij het opzetten van een praktisch inductiebeleid? En waar kunnen we je ondersteunen? Sluit aan bij deze sessie en wij vertellen het je graag.
Di 14 mei: Handvatten bij het begeleiden van startende leraren - door Marco Snoek
Masterclass door Marco Snoek van Hogeschool van Amsterdam | 13.00 - 14.00 uur
Welke concrete instrumenten kunnen worden ingezet bij de begeleiding van startende leerkrachten? In deze masterclass gaat Marco Snoek in op de specifieke aandachtspunten bij het begeleiden van leraren. Daarbij bekijkt hij begeleidingsprogramma’s voor starters door een curriculumbril. Hij gaat in op de doelen waar begeleidingsprogramma’s aan kunnen bijdragen. Hij pleit voor inductieprogramma’s die gericht zijn op het bereiken van een volgend competentieniveau. Een bruikbaar handvat daarbij is de app Bekwaam als Leraar, die hij tijdens deze masterclass zal toelichten.
Vooraf downloaden van de app is handig:
- Download de app Bekwaam als Leraar in de App Store
- Download de app Bekwaam als Leraar in Google Play
Woe 15 mei: Omgaan met het persoonlijke spanningsveld van starters
#Professionele Identiteitsspanningen, wat zijn dat?
Informatiesessie door Maarten Burger en Talitha Janssen van VfPf | 10.00 - 11.00 uur
Als (startende) leerkracht, heb je een prachtig beroep. Je staat echter niet zomaar zelfverzekerd en vol ervaring voor de klas. Op de weg daar naartoe kun je hobbels en kuilen tegenkomen. Veel starters en zij-instromers ervaren in de dagelijkse onderwijspraktijk spanningen bij het ontwikkelen van hun persoonlijk meesterschap. CEPM groep (Center of Expertise Persoonlijk Meesterschap) heeft onderzoek gedaan naar deze professionele identiteitsspanningen en daar zijn veel waardevolle inzichten uit gekomen. Talitha Janssen en Maarten Burger van VfPf vertellen graag meer over professionele identiteitsspanningen en laten je deze ook ervaren.
Do 16 mei: Inductie in praktijk - Vraag het onze mentoren!
#Begeleiders van starters delen hun ervaringen
Inspiratiesessie door Erica van Heck en Talitha Janssen van VfPf | 10.00 - 11.00 uur
Via VfPf kun je als onderdeel van je inductieprogramma een mentor on the job inschakelen. Zij zorgen voor een extra steun in de rug en begeleiden startende leerkrachten en zij-instromers individueel en op maat. Ontmoet in deze sessie de mentoren Erica van Heck en Talitha Janssen van VfPf. Ze vertellen verhalen uit de praktijk, geven antwoord op vragen en laten met voorbeelden zien waarom de aanpak van mentoren gewaardeerd wordt door leerkrachten en schoolleiders.
Do 16 mei: Startende leraren en de invloed van de onderwijsomgeving - door Piety Runhaar
Masterclass door Piety Runhaar van Wageningen University & Research | 14.00 - 15.00 uur
In deze tijd met een oplopend lerarentekort is een vernieuwende kijk op inductie in het onderwijs essentieel. Tijdens deze materclass belicht Piety Runhaar de complexe factoren die een rol spelen. Door het ecologisch perspectief toe te passen, onderzoeken we hoe verschillende elementen binnen het onderwijs ecosysteem, zoals schoolcultuur en beleid, de professionele ontwikkeling van leraren beïnvloeden. Piety Runhaar, universitair hoofddocent aan de Wageningen Universiteit, deelt haar inzichten en ervaringen als brug tussen wetenschap en praktijk.
Over Piety Runhaar
Piety Runhaar is als universitair hoofddocent verbonden aan de leerstoelgroep Onderwijs- & Leerwetenschappen van de Wageningen Universiteit, waar zij o.a. leidinggeeft aan de lerarenopleiding. Haar onderzoek spitst zich toe op de vormgeving en uitwerking van HRM-beleid in het onderwijs. Ze is daarbij onder meer nieuwsgierig naar de rol van leidinggevenden (hoe geven zij uitvoering aan hun HRM-rol? Hoe ontwikkelen zij zich hierin?) en naar de effecten ervan op leraren (hoe nemen zij het HRM-beleid waar? Hoe faciliteert of belemmert het hen in hun werk en ontwikkeling?). Piety houdt ervan een brug te slaan tussen wetenschap en praktijk. Haar jarenlange ervaring als consultant bij een onderwijsadviesbureau komt daarbij van pas.
#Laat u alvast inspireren!
#PO praat de podcast
Aflevering 11 van onze podcast staat in het teken van de mentoren on the job en benadrukt de onschatbare waarde van goede begeleiding voor (her)startende leerkrachten. We gaan dieper in op de cruciale rol van de ervaren mentoren van VfPf, de uitdagingen van nieuwkomers voor de klas en bespreken de rol van een mentor van VfPf versus een bovenschoolse schoolopleider. En moet begeleiding door een mentor standaard onderdeel worden van elk inductieprogramma?
Kortom, een boeiende aflevering waarin u alles komt te weten over de werkwijze en meerwaarde van een mentor on the job. Luister hier via uw favoriete podcastkanaal of klik direct hieronder op de link.
#Handige tools en informatie
- Kaartenset 'Een professionele Dialoog' helpt om een professionele dialoog tussen starter en coach/collega te voeren.
- Startwijzer PO biedt inzicht in de kwaliteit van begeleiding. Gebruik de resultaten om het gesprek over de begeleiding van startende leerkrachten te verbeteren. Inclusief praktische voorbeelden!
- Onderzoek Arbeidsmarktplatform PO naar wensen en behoefte jonge startende leerkrachten.
- Boekentip: Startende leraren in het po en vo - Uitgeverij Pica (Marco Snoek)
- Podcast voor iedereen die professioneel te maken heeft met opleiden en professionaliseren binnen het onderwijs.
- Handvatten die (aanstaande en beginnende) leraren en hun opleiders en begleiders kunnen gebruiken om beter te leren omgaan met professionele identiteitsspanningen.