#VfPf focust op: De Week van Inductie 19-22 mei
In De Week van Inductie van 19 - 22 mei bieden we gratis online sessies aan over de begeleiding van startende leerkrachten in het primair onderwijs. Vol met waardevolle inzichten, praktische tips en inspiratie. Het aantal plaatsen is beperkt, dus meld u snel aan!
Deel deze pagina:
#Starters begeleiden in het PO: informatie & inspiratie
Goede begeleiding van startende leerkrachten in het primair onderwijs is belangrijk, niet alleen in het eerste jaar dat zij voor de klas staan. Hoe stel je een effectief inductieprogramma op en zorg je voor de praktische uitvoering? Waar moet je rekening mee houden en welke instrumenten kun je gebruiken? Van 19-22 mei organiseren we drie interessante online sessies.
Informatie en inspiratie!
Maandag 19 mei: Effectieve inductie in beleid en praktijk
Dinsdag 20 mei: Inductie: de start van een leven lang leren – door Marco Snoek
Donderdag 22 mei: Omgaan met het persoonlijke spanningsveld van starters
Voor wie?
De online sessies tijdens onze focusweek zijn speciaal bedoeld voor schoolopleiders/coaches, schooldirecteuren, HR afdelingen van schoolbesturen in het PO.
#Eén of meerdere sessies volgen?
Bent u schoolleider, HR-medewerker of schoolopleider/coach in het PO of vanuit een andere rol geïnteresseerd in inductie? Bekijk onze agenda voor alle bijeenkomsten en tijden en meld u direct aan. We verwelkomen u graag!
#Meer over het programma
Benieuwd wat u kunt verwachten? Lees meer over de online sessies en gebruik de directe aanmeldlink.
Ma 19 mei: Effectieve inductie in beleid en praktijk
#De adviseurs van VfPf helpen je verder
Inspiratiesessie door Marion Willems en Komoe van Kooten, adviseurs van VfPf | 15.00 - 16.00 uur
Hoe zorg je ervoor dat je een doorlopende lijn van professionalisering van je leerkrachten hebt? Dat begint bij een effectief inductieprogramma dat afgestemd is op de behoefte van de starter en in de praktijk goed uitvoerbaar is. Veel besturen en schoolleiders zijn hiermee bezig, maar ieder net op een andere manier of vanuit een andere fase. De adviseurs van VfPf denken mee over wat het beste bij jouw situatie past. Hoe zet je een praktisch inductiebeleid op? En hoe organiseer je een effectieve uitvoering in de praktijk? Sluit aan bij deze sessie en wij vertellen je graag hoe wij je daarbij kunnen ondersteunen.
Di 20 mei: Inductie: de start van een leven lang leren – door Marco Snoek
#Inductie als opstap naar een doorlopende professionalisering van alle leraren
Lezing door Marco Snoek van Hogeschool van Amsterdam | 10.00 - 11.00 uur
Dat een zorgvuldige inductie belangrijk is om een startende leerkracht een goede landing te geven in het onderwijs, is inmiddels wel bekend. Daarbij wordt vaak gedacht aan de individuele begeleiding van de starter die met hulp van een buddy of collega’s het vak verder leert. Maar dat een goede inductie ook bijdraagt aan een doorlopende professionalisering -en daarmee de kwaliteit- van alle leraren binnen de school is minder bekend. De leeromgeving van de school is daarin erg bepalend en kan zowel stimulerend als belemmerend werken.
Marco Snoek, Lector Leren & Innoveren aan de HvA en auteur van onze whitepaper ‘Starters begeleiden bij het begin van hun loopbaan’, gaat tijdens deze lezing verder in op het belang van een stimulerende leeromgeving om een continue professionalisering van startende en ervaren leraren te realiseren. Uiteraard geeft hij daarbij ook inspirerende voorbeelden!
Do 22 mei: Omgaan met het persoonlijke spanningsveld van starters
Informatiesessie door Talitha Janssen, mentor bij VfPf | 10.00 - 11.00 uur
Als (startende) leerkracht, heb je een prachtig beroep. Je staat echter niet zomaar zelfverzekerd en vol ervaring voor de klas. Op de weg daar naartoe kun je hobbels en kuilen tegenkomen. Veel starters en zij-instromers ervaren in de dagelijkse onderwijspraktijk spanningen bij het ontwikkelen van hun persoonlijk meesterschap. CEPM groep (Center of Expertise Persoonlijk Meesterschap) deed onderzoek naar deze professionele identiteitsspanningen en daar zijn veel waardevolle inzichten uit gekomen. We vertellen je graag meer over dit spanningsveld van starters en laten je de identiteitsspanningen ook ervaren.
#Laat u alvast inspireren!
#Whitepaper: Starters begeleiden bij het begin van hun loopbaan
Speciaal voor VfPf schreef Marco Snoek, specialist in ontwikkeling van leraren, een whitepaper over het begeleiden van starters in hun loopbaan. Boordevol concrete handvatten, vanuit een helder visie.
Download hier de whitepaper Handreiking voor begeleiding van starters in het primair onderwijs van Marco Snoek.
#Onze podcast: PO praat!
Deze aflevering van onze podcast benadrukt de onschatbare waarde van goede begeleiding voor (her)startende leerkrachten. We gaan dieper in op de rol van (bovenschoolse) schoolopleiders en de uitdagingen van nieuwkomers voor de klas.
Luister hier via uw favoriete podcastkanaal of klik direct hieronder op de link.
#Handige tools en informatie
- Kaartenset 'Een professionele Dialoog' helpt om een professionele dialoog tussen starter en coach/collega te voeren.
- Begeleiding Startende Leerkrachten - BSL-Tool
- Startwijzer PO biedt inzicht in de kwaliteit van begeleiding. Gebruik de resultaten om het gesprek over de begeleiding van startende leerkrachten te verbeteren. Inclusief praktische voorbeelden!
- Onderzoek Arbeidsmarktplatform PO naar wensen en behoefte jonge startende leerkrachten.
- Boekentip: Startende leraren in het po en vo - Uitgeverij Pica (Marco Snoek)
- Podcast Samen Opleiden voor iedereen die professioneel te maken heeft met opleiden en professionaliseren binnen het onderwijs.
- Handvatten die (aanstaande en beginnende) leraren en hun opleiders en begleiders kunnen gebruiken om beter te leren omgaan met professionele identiteitsspanningen.