Terug naar Actueel

#Een vliegende start voor nieuwe leerkrachten

Artikel

Nieuw voor de klas staan is spannend en pittig. Eén op de vier (her)startende leerkrachten verlaat binnen vijf jaar het primair onderwijs. Het Vervangingsfonds/Participatiefonds (VfPf) helpt nieuwe leerkrachten voor de klas te houden, met de inzet van mentoren on the job. De Pieter Jelles Troelstraschool, in Amsterdam maakt daar succesvol gebruik van.

Deel deze pagina:

Portret van Tim Bartlema en Sandra Wouters
Tim Bartlema en Sandra Wouters

#Zij-instromer

Leerkracht Sandra Wouters is zij-instromer. Voorheen werkte ze op een HR-afdeling, maar daar was haar afdeling na een reorganisatie overbodig. Het onderwijs lonkte en sinds de zomer van 2018 staat Sandra voor de klas. Haar eerste momenten in het leslokaal kan ze zich nog goed herinneren. “Ik vond het ongelofelijk spannend, terwijl ik toch behoorlijk ervaren ben voor groepen. Het grote verschil is alleen dat volwassenen vanzelf stil worden. Na een dag lesgeven was ik kapot. Hoewel ik enthousiast was, analyseerde ik steeds mijn eigen functioneren: hoe kan ik beter presteren? Want er was uiteraard ruimte voor verbetering.”

Natuurlijk werd Sandra niet meteen voor de leeuwen gegooid. Schooldirecteur Tim Bartlema: “Nieuwe leerkrachten krijgen een buddy; een collega die als vraagbaak dient, coacht, luistert en begeleidt. Daarnaast hebben we nog andere faciliteiten op de Troelstraschool. Maar vanwege de hoge werkdruk en tijdgebrek is de praktijkbegeleiding in het algemeen niet altijd zoals die zou moeten zijn.”

#Helpende hand

Gelukkig was hulp van buitenaf niet ver weg. In haar derde schooljaar kreeg Sandra de helpende hand van Aart Wouters - geen familie. Hij is één van de VfPf-mentoren uit de regio Noord-West en kwam regelmatig observeren in de klas.

Dat werkte uitstekend voor Sandra, vertelt ze. “Waar ik het meeste aan had? Klassenmanagement, met name orde houden. Daartoe gaf hij me handige handvatten. Hij zei bijvoorbeeld: ‘Je begint pas met je les wanneer iedereen stil is.’ Blijft leerling X praten, dan schrijf je zijn of haar naam op het bord en ga je na de les in gesprek. Consequent zijn en afspraken maken: bespreken welk gedrag wel en niet gewenst is. Kaders creëren, zeker in het begin van een schooljaar. Dat heeft me erg geholpen!”

Ook Tim - die net zijn eerste jaar bij de Troelstraschool heeft afgerond - zag dat de mentor Sandra liet groeien. “Een groot voordeel van een externe mentor is dat mensen zich makkelijker bloot durven te geven aan iemand van buiten de organisatie.” Sandra vult aan: “Wat ook fijn is, is dat een mentor je blik verruimt. Aart heeft juist bij diverse scholen expertise opgebouwd. Hij weet welke werkvormen je kunt inzetten, hoe je kinderen boeit, een klas managet en nog veel meer. Daar profiteer ik van.”

#Meer werkplezier en een fijnere sfeer

De ondersteuning van een mentor heeft Sandra veranderd. “Ik vertrouw meer op mezelf. Ik weet dat ik mezelf mag zijn en heb er vertrouwen in dat het, ongeacht de situatie, goedkomt. Daardoor sta ik relaxter en zelfverzekerder voor de klas en kan ik dichter bij mezelf blijven. Uiteindelijk leidt dat tot meer werkplezier en een fijnere sfeer voor iedereen.”

Aart is klaar met het coachen van Sandra. “Hij zag dat het goed was en de basis is nu op orde. Maar de afspraak is dat hij me na de zomervakantie helpt met opstarten in de ‘gouden weken’: de eerste weken van het schooljaar waarin we de belangrijke basis leggen, afspraken maken en elkaar leren kennen. Dat is een prettig vooruitzicht.”

#Uitstekende oplossing

Schooldirecteur Tim Bartlema is enthousiast over de inzet van een mentor on the job. “Ik zie dit als een onderdeel van goed personeelsbeleid. De begeleiding van leerkrachten, zeker startende, moet goed zijn en een mentor van het VfPf is daar buitengewoon geschikt voor. Ook omdat het voor scholen best een uitdaging is om medewerkers vrij te maken voor begeleidingstaken. Een traject als dit helpt voorkomen dat mensen uitvallen. Ongelofelijk belangrijk, want er is al een lerarentekort. Ik zie dit als een uitstekende oplossing voor een probleem dat er al lange tijd is.”

Het komende schooljaar schakelt Tim weer een mentor van VfPf in voor de begeleiding van hun startende leerkrachten. Tim: “Voor komend schooljaar heb ik al iemand gereserveerd voor de begeleiding van onze startende leerkrachten. En ik heb ook al flink reclame gemaakt bij andere scholen, want de toegevoegde waarde van een mentor on the job gun ik iedereen.”

#Een mentor on the job op school?

Lees hier meer over mentor on the job of neem contact op met uw regioteam van VfPf. Uw regiocoördinator vertelt u er graag meer over. Kijk op vfpf.nl/regioteams voor de contactgegevens.

Print deze pagina