Terug naar de vraagstukken

#Een effectief inductiebeleid: hoe pak ik dat aan?

Inductie gaat over de beginfase, de eerste drie jaar, van een loopbaan in het onderwijs. Het is de start van de doorgaande leerlijn van onderwijsprofessionals en hoort onderdeel te zijn van het strategisch HR-beleid. Met een goed inductiebeleid kun je je als schoolorganisatie profileren en aantrekkelijk maken voor nieuwe medewerkers. Inspanningen en investeringen vertalen zich in het behouden van onderwijspersoneel!

Deel deze pagina:

Startende leraar schudt hand van begeleider van inductieprogramma

#Beleid vanuit visie en doelen

Iedereen begrijpt dat een goede begeleiding van startende leerkrachten erg belangrijk is. Het begint met  een inductiebeleid dat uitgaat van de visie van de organisatie op het onderwijs en wat dit vraagt aan kwaliteit van de leerkrachten. Maar dan ben je er nog niet. De vertaling van het beleid naar de praktijk kan lastig zijn. Hoe voer je het effectief uit? 

#Van beleid naar praktijk

Het beleid wordt vaak opgesteld door collega’s die er in de praktijk niet mee werken. Uitvoeren van het inductiebeleid of -programma lukt soms niet door een gebrek aan vervanging en de waan van de dag. 
Ook kan het zijn dat de rolverdeling en bijdrage aan de begeleiding niet voor iedereen even duidelijk is. 

#Inductieprogramma voor goede begeleiding van starters

Ministerie van OC&W heeft criteria vastgesteld voor een effectief inductiebeleid. Deze helpen om beleid op te stellen. Vanuit het landelijke project Begeleiding Starende Leraren is met die criteria de BSL-Ontwerptool ontwikkeld. De onderdelen van de BSL-tool moeten in het inductie beleid terugkomen. 

Op basis van het beleid stel je een inductieprogramma op. Daarin staan alle activiteiten om starters te helpen hun plek in de organisatie te vinden en te begeleiden in hun ontwikkeling. 
Betrek bij het opstellen van beleid en programma de collega’s die een rol spelen bij de uitvoering van het inductieprogramma. 

#Whitepaper van Marco Snoek over begeleiding van starters

Speciaal voor VfPf schreef Marco Snoek, specialist in ontwikkeling van leraren, een whitepaper over het begeleiden van starters in hun loopbaan. Boordevol concrete handvatten, vanuit een helder visie.

Download hier de whitepaper Handreiking voor begeleiding van starters in het primair onderwijs van Marco Snoek

#Ondersteuning van VfPf: adviseurs en mentoren

Wij vinden het belangrijk dat mensen die in het onderwijs werken tijdens hun hele loopbaan lang blijven leren en ontwikkelen. Zeker ook tijdens de eerste drie jaar dat ze voor de klas staan. Zodat ze met plezier aan het werk blijven. 

De adviseurs van VfPf ondersteunen schoolbesturen bij het aanbrengen van samenhang in hun HR-beleid, vanuit een visie en doelen. Ook op het gebied van inductie. Ze helpen bij inventariseren en analyseren wat er al beschikbaar is binnen de organisatie en bij het aanvullen wat ontbreekt. Zij helpen bij het opstellen een doordacht beleid en een aanpak om dit beleid om te zetten naar een programma dat werkt in de praktijk. 

Extra hulp nodig om een beginnende leerkracht op weg te helpen binnen uw school? Bij VfPf werken mentoren on the job die we kunnen inzetten om starters 1 op 1 een steun in de rug te geven in het klaslokaal. Lees hier meer over de begeleiding die onze mentoren on the job bieden

#Hulp nodig bij het opstellen van een effectief inductiebeleid?

Uw regioteam staat voor u klaar! 

Vind hier uw regioteamVind hier uw regioteam

#Op de hoogte blijven?

Geef uw e-mailadres door en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen en handige tips op het gebied van inductie en andere HR-onderwerpen in het onderwijs.

Print deze pagina