#Vrijstellingsregeling bij aannemen uitkeringsgerechtigde
Sommige werkgevers zijn huiverig om iemand vanuit een werkloosheidsuiterking aan te nemen, vanwege het risico op mogelijke toekomstige werkloosheidskosten. Dat is niet nodig. Het Participatiefonds heeft een vrijstellingsregeling die dit risico wegneemt. De voorwaarden staan in het Reglement Pf. Hier vindt u antwoord op de belangrijkste vragen over de vrijstellingsregeling.
Deel deze pagina:
#Op welk moment kan de regeling voor u het verschil maken?
Iemand aannemen vanuit een werkloosheidsuitkering? Bekijk hier hoe deze regeling het verschil maakt!
#Waar vind ik de voorwaarden?
De huidige vrijstellingsregeling is ingegaan met het huidige Reglement Pf: per 1 augustus 2022.
De voorwaarden voor gevallen uit de periode daarvoor staan in het oude reglement. Meer informatie over de oude regeling vindt u hier.
#Regelingen en voorwaarden
In de wet stond vroeger een plicht voor een werkgever om zijn eigen wachtgelders opnieuw aan te nemen. Hoe werkt dat nu?
Die wettelijke plicht is komen te vervallen. Deze zorgde namelijk voor een hoop uitvoeringsproblemen. Het Participatiefonds (Pf) stimuleert nu het opnieuw aannemen van de eigen uitkeringsgerechtigden met een vrijstellingsregeling.
Wat is de vrijstellingsregeling?
Met de vrijstellingsregeling is een werkgever vrijgesteld van de reguliere toetsing waarbij o.a. gekeken wordt naar de reden van beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Er gelden wel voorwaarden, die de werkgever voor een deel in eigen hand heeft.
Welke vrijstellingsregelingen bestaan er sinds 1-8-2022?
Voor arbeidsovereenkomsten die beginnen op of na 1-8-2022 bestaan twee vrijstellingsregelingen. Eén voor eigen uitkeringsgerechtigden (uitkeringsgerechtigden waarvan UWV heeft aangegeven dat u de verantwoordelijk werkgever bent in het kader van het eigenrisicodragerschap) en één voor niet eigen uitkeringsgerechtigden. De voorwaarden van beide regelingen zijn verder hetzelfde, maar de resultaten zijn anders.
Hoe werkt de vrijstellingsregeling voor eigen uitkeringsgerechtigden?
Wanneer UWV de uitkering van een uitkeringsgerechtigde aan uw organisatie koppelt, dan spreken we van een ‘eigen uitkeringsgerechtigde’. Als het gaat om uitkeringen als gevolg van het nieuwe reglement dan blijkt dat ook uit het feit dat u een eigen bijdrage voor deze uitkeringskosten betaalt.
Wanneer u een ‘eigen uitkeringsgerechtigde’ die minstens 3 maanden recht op een uitkering heeft gehad, opnieuw aanneemt, kunt u in aanmerking komen voor een vrijstelling van de reguliere voorwaarden voor een verlagingsverzoek. (Let op: bij de oude vrijstellingsregeling gold hier een andere termijn).
Daarvoor moet u vooraf aan het Pf melden wie u i.v.m. artikel 22 heeft aangenomen. Dat doet u uiterlijk tien werkdagen nadat de arbeidsovereenkomst is gestart, door contact op te nemen met onze helpdesk. Ook kunt u daar laten controleren of aan de drie maanden eis is voldaan, mocht u daarover twijfelen. Door de aanmelding kan het Pf ook hulp aan u bieden in de begeleiding van de werknemer, als dat nodig blijkt. Deze verplichte aanmelding bestond onder de oude vrijstellingsregeling nog niet (bij de vrijstellingsregeling voor niet-eigen uitkeringsgerechtigden).
Voor de vrijstelling is het verder noodzakelijk dat u de werknemer minstens 6 maanden in dienst houdt. Daarmee krijgt de werknemer een eerlijke kans om zich te bewijzen. Wanneer de werknemer langer dan 12 maanden in dienst is geweest, vervalt de vrijstellingsregeling. Op dat moment beschouwt het Pf de werknemer weer als een reguliere werknemer. Dit is niet anders dan bij de huidige vrijstellingsregeling.
Als u de werknemer toch moet ontslaan (ná 6 maanden, vóór 12 maanden) en UWV kent een nieuw uitkeringsrecht toe, dan kunt u dat melden in het portaal Mijn Pf op artikel 22 in reactie op ons bericht over het ontstaan van de uitkering. Het Pf geeft dan een beschikking met percentage aan eigen bijdrage dat gelijk is aan het percentage eigen bijdrage dat u eerder betaalde, maar nooit meer dan 50%. Op deze manier kunt u nooit geconfronteerd worden met een hogere eigen bijdrage dan u eerder betaalde. Het levert dus vooral voordelen op als u een uitkeringsgerechtigde opnieuw een kans geeft.
Welke voorwaarden gelden er voor de vrijstellingsregeling voor niet-eigen uitkeringsgerechtigden?
Als u een uitkeringsgerechtigde aanneemt die minstens 3 maanden recht op een uitkering heeft gehad, maar die door UWV aan een andere werkgever was gekoppeld, kunt u in geval van een nieuw ontslag in aanmerking komen voor een vrijstelling van de werkloosheidskosten zoals in artikel 23a omschreven staat.
Daarvoor moet u vooraf aan het Pf melden wie u i.v.m. artikel 23a heeft aangenomen. Dat doet u uiterlijk tien werkdagen nadat de arbeidsovereenkomst is gestart door contact op te nemen met onze helpdesk. Ook kunt u daar nog een keer laten controleren of aan de 3 maanden eis is voldaan, mocht u daarover twijfelen. Door de aanmelding kan het Pf hulp bieden, als dat nodig blijkt.
Voor deze vrijstelling is het ook noodzakelijk dat u de werknemer minstens 6 maanden in dienst houdt. Daarmee krijgt de werknemer een eerlijke kans om zich te bewijzen. Wanneer de werknemer langer dan 12 maanden in dienst is geweest, vervalt de vrijstellingsregeling. Op dat moment beschouwt het Pf de werknemer weer als een reguliere werknemer.
Als u de werknemer toch moet ontslaan (ná 6 maanden, vóór 12 maanden) en UWV kent een nieuw uitkeringsrecht toe dat aan u gekoppeld wordt, dan kunt u dat melden op artikel 23a in reactie op ons bericht over het ontstaan van de uitkering. Het Pf geeft dan een beschikking met een eigen bijdrage van 0%.
Door het voor een werkgever aantrekkelijk te maken om een uitkeringsgerechtigde aan te nemen, en de financiële drempels daarvoor weg te nemen, wil het Pf de uitkeringskosten voor de sector beperken.
Ik heb iemand al aangenomen op basis van de oude vrijstellingsregeling, hoe werkt dat dan als ik de arbeidsovereenkomst na 1-8-2022 moet beëindigen?
Bij de start van de arbeidsovereenkomst kon u zich nog niet aanmelden voor de vrijstellingsregeling. Voor arbeidsovereenkomsten die gestart zijn voor 1 augustus 2022 gelden de voorwaarden van de oude vrijstellingsregeling, ook als die op of na 1 augustus 2022 beëindigd worden.
Meer informatie over de huidige regeling vindt u hier.
Deze voorwaarden zijn als overgangsbepaling overgenomen in het nieuwe reglement in artikel 23b.
Wanneer moet ik iets indienen voor de vrijstellingsregeling?
Het is van belang dat u op tijd aan ons meldt dat u iemand heeft aangenomen i.v.m. een toekomstig beroep op de vrijstellingsregeling. U kunt daarvoor contact opnemen met onze helpdesk. We raden u aan om dat al voor de start van de overeenkomst te doen, maar het mag tot 10 werkdagen na de start van de overeenkomst.
Wanneer u onverhoopt toch afscheid moet nemen van de werknemer en UWV kent een nieuw uitkeringsrecht toe aan deze werknemer waaruit kosten ontstaan, informeren wij u hierover. In reactie op ons bericht kunt u dan in het nieuwe portaal Mijn Pf aangeven dat u gebruik wilt maken van de vrijstellingsregeling. U moet dan aantonen dat u aan de voorwaarden heeft voldaan. Dit werkt op een vergelijkbare manier als het indienen van een verlagingsverzoek.
Neemt u afscheid en kent UWV geen nieuw uitkeringsrecht toe maar herleeft het oude uitkeringsrecht? Dan herleeft ook de oude beschikking (en de daarvoor verantwoordelijke werkgever).
Waarom een aanmelding maken bij de start van de arbeidsovereenkomst?
Het doel van de vrijstellingsregeling is om uitkeringsgerechtigden vanuit het onderwijs een kans te geven op werk, wanneer ze dat anders niet zouden krijgen doordat werkgevers drempels ervaren om ze (opnieuw) aan te nemen. De vrijstellingsregeling wil deze drempels dan ook wegnemen.
Aangezien het gaat om het wegnemen van een drempel bij het aannemen, moet ook bij het aannemen voor de werkgever duidelijk zijn dat hij gebruik wil maken van de regeling mocht het toch niet goed gaan. Door de aanmelding vooraf kunnen wij het gebruik van de regeling goed in de gaten houden en kunnen regio-coördinatoren een vinger aan de pols houden en helpen waar dat nodig blijkt.