#Inloggen met eHerkenning op Mijn Vf, Mijn Pf en Arbomeester
We gebruiken eHerkenning op niveau EH3 al als inlogmethode voor Mijn Vf, het portaal van het Vervangingsfonds, Mijn Pf, het portaal van het Participatiefonds en het inloggen in Arbomeester.
Deel deze pagina:
#EH3 : niveau 3 van eHerkenning
#Mijn Vf en Mijn Pf
Iedereen die in Mijn Vf en Mijn Pf werkt, heeft toegang nodig tot eHerkenning op niveau 3 (EH3). Dat geldt zowel voor gebruikers die bij een schoolbestuur als bij een administratiekantoor werken.
Let op: U kunt geen ketenmachtiging gebruiken!
Wij gebruiken de BRIN-gegevens van DUO om toegang te verlenen.
#Arbomeester
Om in te kunnen loggen op Arbomeester.nl heeft u ook betrouwbaarheidsniveau EH3 nodig. Degene die eHerkenning voor uw organisatie beheert, moet vervolgens de juiste dienst (Arbomeester Werkgever) koppelen aan het account.
Voor alle overige bevoegdheden neemt u contact op met de werkgever om u toegang te verlenen tot Arbomeester. Weet u niet wie deze rol heeft binnen uw organisatie, neem dan contact op met het Arbo Adviescentrum PO (088 – 837 30 30).
#Het voordeel van eHerkenning
Met eHerkenning kunt u veilig inloggen om online uw zaken te regelen met overheidsorganisaties. eHerkenning is vergelijkbaar met DigiD, maar dan voor bedrijven. Het grote gemak is dat u met 1 inlogmethode, eHerkenning, bij alle aangesloten organisaties veilig kunt inloggen.
U heeft bovendien het beheer van de gebruikers helemaal zelf in de hand.
#eHerkenning aanvragen
Op de site van eHerkenning staan erkende leveranciers waar u eHerkenning kunt aanvragen. Waar moet u rekening mee houden en hoe werkt het? Op de site van eHerkenning vindt u antwoord op de meest gestelde vragen.
Om in te kunnen loggen op Mijn Vf, Mijn Pf en Arbomeester, heeft u het betrouwbaarheidsniveau EH3 nodig. Dit is hetzelfde niveau als nodig is bij de Belastingdienst en bijvoorbeeld het UWV Werkgeversportaal. Heeft uw organisatie al eHerkenning maar op een lager niveau, dan kunt u het upgraden. Informeer bij uw leverancier hoe u dat doet.
#Kosten eHerkenning en leveranciers
Een account kost ongeveer €50 per jaar, afhankelijk van het aantal personen dat u namens uw organisatie wilt machtigen. U kunt hier het leveranciersoverzicht bekijken en een kosteninschatting maken. U vergelijkt leveranciers met elkaar en maakt zelf een keuze.
#Ketenmachtiging Administratiekantoor (AK) niet geldig
Een ketenmachtiging geeft geen toegang tot Mijn Vf of Mijn Pf! Besteedt u als schoolbestuur (BG) werkzaamheden in Mijn Vf en/of Mijn Pf uit aan een administratiekantoor? Geef dan GEEN ketenmachtiging af voor eHerkenning. Het administratiekantoor moet met de eigen eHerkenning inloggen. Mijn Vf en Mijn Pf herkennen het administratiekantoor en tonen de BG's waarvoor het kantoor werkt in het portaal.
Controleer of het AK-nummer (nummer van het administratiekantoor) correct vermeld staat in uw BRIN-registratie bij DUO.
Werkt u als administratiekantoor voor een schoolbestuur in Mijn Vf of Mijn Pf? Gebruik geen ketenmachtiging namens de BG's waarvoor u werkt. Zorg ervoor dat u zelf eHerkenning op niveau EH3 hebt. U logt dan met uw eigen eHerkenning in en kunt de gegevens van alle BG's waarvoor u werkt beheren. U hoeft dus niet per BG opnieuw in te loggen!
#Wat moet u geregeld hebben via uw eHerkenningaccount?
Stap 1. Aanvragen eHerkenning op niveau EH3
- Alleen een tekenbevoegde kan namens uw organisatie eHerkenning aanvragen. Dat betekent dat deze persoon tekenbevoegd is volgens het handelsregister van de KvK.
- U kiest zelf bij welke leverancier u eHerkenning aanvraagt.
- Heeft u al eHerkenning, controleer of u over betrouwbaarheidsniveau EH3 beschikt en verhoog zonodig via uw leverancier het niveau.
Meer informatie vindt u op eHerkenning.nl.
Stap 2. Aanmelden gebruikers bij eHerkenning
- De bevoegde die het eHerkenningaccount namens de organisatie beheert, geeft alle medewerkers die in Mijn Vf of Mijn Pf moeten werken toegang tot eHerkenning. Tip: zorg voor een overzicht van gebruikers van elk portaal en bepaal wie welke rechten krijgt.
- De bevoegde meldt elke gebruiker aan via de eigen leverancier van eHerkenning. Dit gaat via 2-factor authenticatie, ivm EH3 niveau: username, wachtwoord en code.
Tip voor de bevoegde: informeer vooraf de personen die als gebruiker aangemeld gaan worden hierover. Zij moeten namelijk bevestiging geven via e-mail en een code.
Let op: U kunt zowel medewerkers in loondienst als externen als gebruikers aanmelden bij eHerkenning. Voor externen is extra identificatiebevestiging nodig, dit kan tot extra doorlooptijd leiden.
Stap 3. Voor Mijn Vf: In uw eHerkenningaccount beheerder(s) van portaalrechten aanwijzen
Bepaal wie er er binnen Mijn Vf rechten aan gebruikers mag verlenen en intrekken. Dit is de beheerder van portaalrechten.
De bevoegde machtigt via de eigen leverancier van eHerkenning elke beheerder voor de Dienst: Mijn Vf Beheer rechten.
Let op: Wie gemachtigd is voor de Dienst: Mijn Vf Beheer kan alleen rechten beheren en heeft geen toegang tot de rest van Mijn Vf. Daarvoor moet die persoon ook de machtiging voor de Dienst: Mijn Vf krijgen. (zie volgende stap).
Zorg ervoor dat alle gebruikers van Mijn Vf in uw organisatie weten wie de beheerder van de portaalrechten is.
Stap 4. In uw eHerkenningaccount gebruikers toegang geven tot een portaal
Stap 5. Uw gegevens in uw BRIN-registratie bij DUO controleren
- Controleer of uw KvK-nummer correct is geregistreerd bij DUO. We gebruiken het KvK-nummer ter verificatie bij het inloggen.
- Controle het e-mailadres van uw organisatie. Het is van belang dat u checkt/weet welk e-mailadres van uw organisatie in Mijn DUO staat. Dat e-mailadres vindt u bij de ‘Algemene organisatiegegevens’, onder ‘Overige gegevens’ waar ook het internetadres van uw website staat. Naar dat e-mailadres sturen we vanuit Mijn Vf en Mijn Pf namelijk serviceberichten en notificaties.
Heeft u vragen over uw BRIN-registratie, neem dan contact op met DUO.
Werkt een administratiekantoor (AK) voor u in Mijn Vf of Mijn Pf? > stap 6 en 7
Stap 6. Controleer het AK-nummer in uw BRIN-registratie bij DUO
Het AK-nummer (het nummer van uw administratiekantoor) in uw BRIN-registratie moet correct zijn ingevuld. Controleer dit voor de zekerheid! Anders krijgt uw administratiekantoor geen toegang tot uw gegevens in onze portalen. Dit doet u hier bij DUO.
Stap 7. Neem contact op met uw AK over eHerkenning en toegang tot onze portalen
Bespreek met uw contactpersoon bij het administratiekantoor of zij eHerkenning op het juiste niveau (EH3) hebben en of de juiste medewerkers van het AK voor de juiste dienst van VfPf binnen eHerkenning gemachtigd zijn.
Een ketenmachtiging voor het AK geeft geen toegang! Het AK moet met de eigen eHerkenning inloggen en kan zo voor meerdere BG’s in Mijn Vf of Mijn Pf werken zonder telkens opnieuw in te hoeven loggen.
Gaat u voor het eerst met een AK samenwerken of verandert u van AK? Registreer dit dan altijd direct via Mijn DUO in de BRIN-registratie.
#Extra rechtentoekenning binnen Mijn Vf!
- Een gebruiker logt voor de 1e keer in bij Mijn Vf Bij de eerste keer inloggen met eHerkenning in Mijn Vf vullen de gebruikers hun naam in. Ze krijgen dan een basisset aan rechten in het portaal. De beheerder kan de rechten per gebruiker pas instellen als die een keer is ingelogd en de naam heeft ingevuld. Tip voor de gebruikers: geef een seintje aan de beheerder na de 1e keer inloggen en registreren van uw naam.
- De beheerder kent rechten toe aan elke gebruiker in Mijn Vf De beheerder logt met eHerkenning in bij Mijn Vf Beheer rechten en ziet in het beheerscherm de namen van de gebruikers die een keer ingelogd zijn. Daar kan de beheerder aan elke gebruiker de juiste rechten toekennen. Bijv. alleen declaraties inzien, declaraties bewerken of poolinzet bewerken. Tip voor de beheerder: geef een seintje aan de gebruiker zodra u de juiste rechten heeft toegekend.
#Werkt u als administratiekantoor in Mijn Vf of Mijn Pf?
Controleer dan direct of u de gegevens van alle schoolbesturen waar u voor werkt in het portaal kunt zien. Is dit niet het geval, vraag dan uw contactpersoon bij het ontbrekende BG om de correcte registratie van uw AK-nummer in de BRIN-registratie bij DUO te regelen.
#Heeft u een vraag?
Onze helpdesk staat elke werkdag van 8.30 tot 17.00 uur voor u klaar via telefoonnummer 088 - 605 51 55.
U kunt ook een e-mail sturen naar [email protected].