#In de praktijk: Werken aan duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid staat hoog op de agenda op de Emiliusschool in Son en Breugel. Hier krijgen leerlingen met ernstige meervoudige beperkingen onderwijs. Directeur-bestuurder Martin Heeffer en HR-adviseur Elmi van Boxtel willen ervoor zorgen dat hun medewerkers langer met energie en plezier blijven werken. Samen met Astrid Meuleners, adviseur bij VfPf, zijn ze daarom een traject gestart om duurzame inzetbaarheid structureel en bewust aandacht te geven.
Deel deze pagina:
De motivatie om te investeren in duurzame inzetbaarheid is voor Martin en Elmi overduidelijk. Martin legt uit: “In het onderwijs werken medewerkers vaak tientallen jaren voor dezelfde school. Dat is mooi, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Het werken met leerlingen met meervoudige beperkingen is fysiek zwaar, en daarom is aandacht voor duurzame inzetbaarheid geen luxe, maar een noodzaak.” Elmi voegt toe: “Onze medewerkers kiezen met hart en ziel voor het werken met onze leerlingen. Alles wat we doen moet bijdragen aan hun werkgeluk en ervoor zorgen dat ze zo lang mogelijk, met dezelfde passie, inzetbaar blijven.”
#De leerling voorop
“Op onze school werken onderwijs, revalidatie en zorg samen onder één dak”, vertelt Martin. “Ondanks dat elke sector zijn eigen cultuur, cao en normenkader heeft, werken ze hand in hand. Het belangrijkste is altijd het belang van de leerling voorop te stellen, vanuit welke invalshoek je ook kijkt. Daarom blijven we met elkaar in gesprek over hoe we dat zo goed mogelijk kunnen doen.”
Martin en Elmi verwachten dat investeren in duurzame inzetbaarheid niet alleen de fysieke en mentale gezondheid van hun medewerkers verbetert, maar ook zorgt voor hogere medewerkerstevredenheid en minder uitstroom. Martin: “We willen dat onze medewerkers zo lang mogelijk met plezier blijven werken. Dat is niet alleen goed voor hen, maar ook voor onze leerlingen. Want als de medewerkers goed in hun vel zitten, kunnen zij beter voor de leerlingen zorgen.”
#Van plannen naar praktijk
Voordat het traject met VfPf begon, hadden Martin en Elmi al een koersplan opgesteld. Daarin stond ook professionele bevlogenheid van medewerkers centraal, maar dit was nog niet voor iedereen even zichtbaar. Nu krijgt het thema weer structureel aandacht. Astrid: “Mijn rol is om hen te helpen meer samenhang te brengen in wat ze al doen. En bijvoorbeeld het uitvoeren van metingen coördineren, zoals een nulmeting bij medewerkers. Dit maakt het mogelijk om in de toekomst goed te kunnen evalueren of de maatregelen daadwerkelijk bijdragen aan duurzame inzetbaarheid. Het is ook belangrijk dat nieuwe medewerkers op de hoogte zijn van de middelen en mogelijkheden die de organisatie al heeft, maar die soms wat naar de achtergrond zijn verdwenen.”
#Inzicht in verbeterpunten
De Organisatiescan van TNO is ingezet om de uitgangssituatie van het duurzaam inzetbaarheidsbeleid in kaart te brengen. De scan geeft ook inzicht in hoe de organisatie dit beleid ervaart. De bestuurder, directie en HR vulden beide scans in.
“Deze scans geven ons waardevolle inzichten in hoe we duurzame inzetbaarheid beter kunnen integreren in het personeelsbeleid”, vertelt Astrid. “We hebben zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens verzameld en kunnen precies zien waar de knelpunten liggen. Samen met de werkgroep gaan we nu aan de slag met interventies, waarbij we prioriteiten stellen voor zowel de korte als lange termijn. Zo ontwikkelen we een stevig plan waarmee de organisatie zelfstandig verder kan. Het doel is niet alleen om nu veranderingen door te voeren, maar om duurzame inzetbaarheid als vast onderdeel in de schoolcultuur te verankeren.”
#Fit op de werkvloer
Uit de scan kwam bijvoorbeeld naar voren dat fysieke belasting een belangrijk aandachtspunt is. Martin legt uit: “Werken met leerlingen met meervoudige beperkingen is fysiek zwaar. Denk aan het tillen van leerlingen of het ondersteunen bij activiteiten zoals zwemmen. We willen onze medewerkers helpen om dit op een gezonde en verantwoorde manier te doen.”
De projectgroep onderzoekt op dit moment de beste interventies. Martin en Elmi zitten ondertussen niet stil. Elmi vertelt: “We werken samen met een lokale sportschool waar medewerkers een maand gratis mogen sporten. Ook organiseren we (extra) tiltrainingen en leren we medewerkers omgaan met ergonomische hulpmiddelen. We pasten ook ons fietsplan aan, zodat meer medewerkers hiervan kunnen profiteren. Duurzame inzetbaarheid gaat namelijk niet alleen om werk, maar draagt ook bij aan een gezonde en vitale samenleving.”
Astrid is meer dan een adviseur; ze fungeert als sparringpartner tijdens het hele proces. Elmi: “Dankzij het brede netwerk van het VfPf, en Astrid zelf, profiteren wij van een schat aan kennis. Ze werkt met veel verschillende schoolbesturen en brengt waardevolle ervaringen en best practices mee. Dat voegt enorm veel toe aan ons traject en helpt ons echt vooruit.”
#Goed in je vel, goed voor de klas
De komende periode wordt duurzame inzetbaarheid dankzij de inspanningen van Martin, Elmi en Astrid structureel ingebed in de organisatie van de Emiliusschool. Wanneer is het traject een succes? Astrid: “Voor mij is dit traject pas echt geslaagd als duurzame inzetbaarheid structureel ingebed wordt. Regelmatige evaluaties met de projectgroep en een goede uitvoering van de tweejaarlijkse Quickscan zijn belangrijk. En het zou helemaal fantastisch zijn als dit ook wordt meegenomen in de ontwikkelgesprekken met medewerkers, zodat het echt verweven wordt in hun dagelijkse praktijk en beleid. Duurzame inzetbaarheid is een thema waar je niet omheen kunt. Het vraagt tijd en energie, maar het levert zoveel op.”
#Ook aan de slag met duurzame inzetbaarheid?
Jouw regioteam denkt hierin graag met je mee. Neem contact op met jouw regioteam voor de mogelijkheden.