#Van een familiaire naar een professionele cultuur
“Wij zijn een kleine school, een eenpitter”, begint Christiaan Batenburg, directeur van de Duinoordschool. “We opereren zelfstandig; hebben geen stafbureau of HR-afdeling. Maar we willen wel sparren om inzicht te krijgen in duurzame inzetbaarheid en onze medewerkers, zodat we hen goed kunnen blijven inzetten én we onze school toekomstgericht inrichten.” De weg naar VfPf is snel gevonden. “We maakten eerst het fundament in orde”, vertelt Nicole Machielse, adviseur Arbeid & Vitaliteit bij VfPf. “Daarna volgde een traject met Christiaan, het managementteam én de medewerkers.”
Deel deze pagina:
#Harmonie en feedback gaan samen
Christiaan wist al dat de werkcultuur van de Duinoordschool een familiaire is. “We willen het gezellig hebben met elkaar. Complimenten geven doen we, maar inhoudelijke vragen stellen of feedback geven vinden we moeilijk. Toch is kritisch zijn wel nodig om goed onderwijs te geven en als professionals te blijven groeien.”
Nicole ging met de school aan de slag. “Onderwijsmensen houden van harmonie en fijne relaties. Kritische feedback geven voelt als feedback over een persoon, terwijl het over inhoud gaat. Dat gold ook voor de Duinoordschool. Een teamanalyse bevestigde dat moeite met het geven van feedback in het DNA van de school verankerd zit. Via Management Drives - een methode die inzicht geeft in de drijfveren van medewerkers – achterhaalden we ieders persoonlijke motivatie, maar ook gedragingen, talenten, vaardigheden, sterktes en zwaktes.”
#Dezelfde taal
Management Drives helpt zaken bespreekbaar maken, zónder de relatie te schaden. Christiaan: “Dit traject zorgt ervoor dat we dezelfde taal spreken en beter samenwerken. Voor verbinding en wederzijds begrip. We weten beter van elkaar hoe we in de wedstrijd staan. En hoe iedereen zichzelf wil ontwikkelen. Door dat te combineren met strategische personeelsplanning (SPP), hebben we een helder plaatje van de ideale opstelling van ons team voor de komende jaren. Want met de juiste mensen op de juiste plek, zijn we op ons sterkst.”
Christiaan vond het daarbij niet alleen belangrijk om zijn team mee te nemen, maar ook het bestuur van de school. Op eigen initiatief voerde hij daarom ook met hen Management Drives uit. “Zo weten we niet alleen wanneer onze medewerkers groeien, maar zien we ook hoe directie, bestuur en medewerkers met elkaar samenwerken.” Dat leverde veel op.
#Blijvende verandering
Om een blijvende verandering te creëren, borgt de Duinoordschool instrumenten als Management Drives ook in het beleid. En Christiaan volgde een cursus over Management Drives. “Zodat ik ook in de toekomst scherp blijf op drijfveren, talenten, vaardigheden en gedrag van medewerkers.”
Hij gunt ook andere scholen de ondersteuning van VfPf. “Met losse trainingen kun je stappen zetten, maar je begint telkens weer op nul. Nicole kent onze organisatie en de mensen.” Nicole: “Wij zijn de kritische gesprekspartner die de spiegel voorhoudt en de tijd neemt om verandering grondig en goed aan te pakken.”
#Beter onderwijs
Bij de Duinoordschool is de verandering van een familiaire naar een professionele werkcultuur intussen in volle gang. “Loopt iemand ergens mee rond – iets dat onprettig is of iets dat besproken moet worden – dan steken we nu eerder de koppen bij elkaar. En spreken we elkaar aan”, zegt Christiaan. “Het werkt: we werken nu met nog meer plezier samen. En dát zorgt voor nog beter onderwijs voor de kinderen.”
#Ook aan de slag met de Teamanalyse of SPP?
Onze regioteams ondersteunen u graag met een traject op maat. Neem contact op met uw regioteams voor de mogelijkheden.