#Veelgestelde vragen over de Subsidie Lerend Werken
Heeft u vragen over de Subsidie Lerend werken? Mogelijk vindt u het antwoord in onderstaande veelgestelde vragen.
Deel deze pagina:
Voor wie is de subsidie bedoeld?
De subsidie is bedoeld voor schoolleiders (directeuren en adjunct-directeuren), die in dienst zijn bij een bestuur in het primair onderwijs. Dat kan ook een bestuur zijn dat eigenrisicodrager is voor de vervangingsbekostiging.
Kan de subsidie ook aangevraagd worden voor een interim schoolleider of een medewerker die de schoolleidersopleiding gaat volgen?
Nee, de subsidie is uitsluitend bedoeld voor personen die een arbeidsovereenkomst hebben voor de functie van schoolleider (directeur of adjunct-directeur) en in dienst zijn bij een bestuur in het primair onderwijs.
Kan de subsidie voor meerdere schoolleiders binnen een bestuur worden aangevraagd?
Ja, er kan voor meerdere schoolleiders per bestuur subsidie worden aangevraagd. Echter, voor iedere schoolleider moet een aparte subsidieaanvraag worden ingediend via Mijn Vf. Hij/zij volgt immers een persoonlijk coaching traject dat toegespitst is op de individuele leervraag.
Kan de subsidie aangevraagd worden voor de coaching van een groep schoolleiders?
Nee, de subsidie is uitsluitend bedoeld voor één-op-één coaching trajecten. Het uitgangspunt van de Subsidie Lerend Werken is namelijk dat via individuele coaching on the job een persoonlijk maatwerktraject wordt geleverd. In groepstrainingen of klassikale trajecten is dit vaak niet of onvoldoende mogelijk.
Kan de subsidie ook aangevraagd worden door eigenrisicodragers?
Ja, de subsidie kan ook aangevraagd worden door besturen die eigen risicodrager zijn voor de vervangingskosten.
Wat wordt bedoeld met de te formuleren leervraag en -doelen?
Om gericht gecoacht te kunnen worden, moet de schoolleider eerst helder formuleren waar voor hem/haar de uitdaging zit. Wat vindt hij/zij in de praktijk lastig op het gebied van de verzuimaanpak en/ of de aanpak gericht op duurzame inzetbaarheid van personeel? Dat is de leervraag. Daarnaast moet de schoolleider aangeven wat hij/zij met de coaching wil bereiken, wat is het doel? Dit doel moet gerelateerd zijn aan de verzuimaanpak op school.
De leervraag moet gericht zijn op het voorkomen of terugdringen van het (ziekte)verzuim op de eigen school, op het verhogen van de inzetbaarheid van personeel, of het versterken van de arbeidsmarktpositie van personeel en kan bijvoorbeeld betrekking hebben op:
- De vaardigheden van de schoolleider bij het voeren van de diverse gesprekken met de teamleden.
- Het herkennen en aanpakken van de eigen valkuilen bij het leidinggeven.
- De rol van de schoolleider bij het verbeteren van de verstandverhouding met en samenwerking binnen het team.
- Het tijdig herkennen van signalen bij medewerkers, die duiden op mogelijke uitval.
- Het ondersteunen van medewerkers bij hun re-integratie.
- Het in kaart brengen en stimuleren van ontwikkelingsmogelijkheden van medewerkers.
- Het bespreekbaar maken van loopbaanplanning.
Een voorbeeld van een leervraag is: “Hoe kan ik mijn medewerker aanspreken op het pijnpunt (bijv. disfunctioneren of frequent verzuim), zonder dat de relatie geschaad wordt?” Het doel hierbij kan zijn “Door de goede relatie te behouden, kan toekomstig verzuim van deze medewerker voorkomen worden”.
Kan ik een coach inschakelen die werkzaam is binnen mijn bestuur?
Nee, de coach mag niet in dienst zijn bij de werkgever die de subsidie aanvraagt. Er moet sprake zijn van een externe begeleider.
Waarom moet de coach aangesloten zijn bij StiR, NIP, LVSC, NOBCO, Noloc of verbonden zijn aan een van de gecertificeerde opleidingstrajecten voor het Schoolleidersregister PO?
Bij het opstellen van de subsidieregeling is de individuele leervraag van de schoolleider als uitgangspunt genomen. Op basis van deze leervraag gaat de schoolleider op zoek naar een geschikte coach. Omdat de titel ‘coach’ geen beschermd beroep is (iedereen mag zich coach noemen in Nederland), heeft het Vervangingsfonds gezocht naar criteria waarmee de kwaliteit van de coach beoordeeld kan worden. In Nederland zijn er twee beroepsorganisaties voor coaches die over een keurmerk beschikken: NOBCO* en StiR, LVSC en NIP. Daarnaast geeft het Vervangingsfonds ook coaches die verbonden zijn aan een van de gecertificeerde opleidingstrajecten voor het Schoolleidersregister PO de mogelijkheid om deel te nemen aan de subsidieregeling.
Dit betekent niet dat coaches die niet aan de gestelde criteria voldoen geen kwaliteit leveren. Het Vervangingsfonds kan deze kwaliteit echter niet toetsen.
*Bij NOBCO gaat het specifiek om de zgn. EIA-aansluiting (waarbij vier niveaus mogelijk zijn). Met alleen de basis-aansluiting (of pre-EIA) is geen sprake van een keurmerk en voldoet de coach niet aan de voorwaarden van de subsidie Lerend Werken. Meer informatie over de EIA-aansluiting vindt u op NOBCO.nl.
Hoe vind ik een coach?
U zoekt als schoolleider, in overleg met uw werkgever, zelf een geschikte coach bij uw leervraag. Wellicht kent u of iemand in uw omgeving een goede coach, die voldoet aan de voorwaarden*.
U kunt ook zoeken via stir.nu/register en nobco.nl/vind-coach*.
Coaches die verbonden zijn aan een van de gecertificeerde opleidingstrajecten van het Schoolleidersregister PO (de masteropleidingen of de trainingen/cursussen van het gecertificeerde professionaliseringsaanbod) mogen ook worden ingehuurd.
*Bij NOBCO gaat het om coaches met een EIA-aansluiting (hierbij zijn vier niveaus mogelijk). Coaches met alleen een basis-aansluiting (of pre-EIA) bij NOBCO voldoen niet aan de voorwaarden van de subsidie Lerend Werken.
Mijn coach is niet aangesloten bij StiR, NIP, LVSC, Noloc en/of NOBCO of verbonden aan een van de gecertificeerde opleidingstrajecten voor het Schoolleidersregister PO. Wat nu?
- U kiest voor een andere coach, die wel aan de genoemde voorwaarden voldoet;
- Uw coach sluit zich alsnog bij StiR, NIP, LVSC of Nobco* aan. Let op dat deze registratie geheel afgerond moet zijn, vóórdat de subsidie Lerend Werken wordt aangevraagd en gestart wordt met het coaching traject.
*Bij NOBCO gaat het specifiek om de zgn. EIA-aansluiting (waarbij vier niveaus mogelijk zijn). Met alleen de basis-aansluiting (of pre-EIA) voldoet de coach niet aan de voorwaarden van de subsidie Lerend Werken. Meer informatie over de EIA-aansluiting vindt u op nobco.nl.
Hoe kunt u als schoolleider PO achteraf herregistratiewaarde laten toekennen aan uw professionele ontwikkeling?
U bent geregistreerd als Registerdirecteur Onderwijs (RDO) of Registeradjunct-directeur Onderwijs (RADO) in het Schoolleidersregister PO. Het coaching traject waarvoor u de subsidie Lerend Werken aanvraagt en uw deelname aan een Lerende Netwerk kunt u gebruiken voor uw herregistratie. Er zijn twee manieren om uw herregistratiewaarde achteraf te laten waarderen:
- U licht uw ontwikkeling toe aan een van de gecertificeerde bureaus. In de catalogus in uw persoonlijke account van het register vindt u de aanbieders die achteraf herregistratiewaarde toekennen aan uw ontwikkeling.
- U kiest voor een waarderingsgesprek met twee andere schoolleiders. U meldt zich aan bij een professioneel beoordelaar die gecertificeerd is voor de methode ‘Schoolleiders waarderen schoolleiders’. U vindt de professioneel beoordelaars in de catalogus van het register.
Meer informatie vindt u op de website van het Schoolleidersregister PO.
Ik wil de subsidie aanvragen via Mijn Vf maar zie nergens de subsidietool. Hoe los ik dit op?
U beschikt waarschijnlijk alleen over een raadpleeg-autorisatie voor dit onderdeel.
Als u de SLW niet in Mijn Vf ziet staan, vraag dan de gebruikersbeheerder in uw eigen organisatie om u in het rechtenbeheerscherm het recht voor Subsidies aanvragen en inzien te geven.
#Staat uw vraag er niet bij of heeft u aanvullende vragen over de Subsidie Lerend Werken?
Neem dan contact op met onze helpdesk via 088 – 605 51 55 of [email protected]. De helpdesk is bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.