Terug naar Actueel

#Opbloeien in plaats van 'overleven'

Artikel

Een mentor on the job van VfPf heeft volop onderwijservaring en staat startende leerkrachten met raad en daad bij. Hij of zij is kosteloos inzetbaar maar onbetaalbaar door de praktische tips en adviezen. In deze Rentree neemt Marjan Vroomen je mee in de wereld van de mentor. Hieronder lees je de column Met de mentor mee.

Deel deze pagina:

Een plaatje van bloemen die groeien.

#Met de mentor mee

Mijn voornaamste doel als mentor on the job was om de startende leerkrachten (weer) in zichzelf te laten geloven. Als je net start in het onderwijs kan dat heel overweldigend zijn. Er komt zó veel op je af dat je soms even door de bomen het bos niet meer ziet. Zo heb ik eens een jonge, startende leerkracht gecoacht. Twee dagen per week stond ze voor een heftige groep van 27 leerlingen uit groep 7 en 8. Kinderen waren brutaal en zochten de grenzen nogal eens op. De collega met wie zij de groep deelde had door zijn ervaring en persoonlijkheid controle over de klas, zij had dat nog niet. Daardoor kreeg ze op haar werkdagen veel over zich heen, wat haar een onveilig gevoel gaf. Ik zag haar verstijven voor de klas. Ze was alleen maar aan het overleven, terwijl ze met alle goede bedoelingen en vanuit passie voor het onderwijs had gekozen. 

#Steviger in de schoenen

Bij mij kon ze ventileren. Voor veel leerkrachten geldt dat het prettig is om een gesprekspartner te hebben waar je álles tegen kunt zeggen. Over praktische dingen in de klas en wat er op school speelt, bijvoorbeeld. Al proberen we als mentor net een stapje verder te gaan en het ook te hebben over professionele ontwikkeling. Wie ben jij als leerkracht? Wie wíl je zijn, en wat heb je daarvoor nodig? Uiteindelijk besloten we om samen het gesprek aan te gaan met de directeur. Dat bleek een goede zet. Op school zijn ze anders naar de situatie gaan kijken. En zij is geholpen om steviger in haar schoenen te gaan staan. Na de zomervakantie is ze van 
groep gewisseld. Daar bloeide ze op, ze heeft haar zelfvertrouwen teruggevonden. 

#Een extra zetje van de mentor

Ik kijk met trots terug. Omdat ik zie dat je als mentor nét dat extra zetje kan geven, waardoor leerkrachten daarna weer verder kunnen. Als 
leerkracht moet je jezelf blijven en goed je eigen grenzen aangeven. Dat hou ik vast, nu ik zelf herintreder ben. Sinds dit schooljaar sta ik – na 4,5 jaar mentorschap – namelijk weer voor de klas. Want het onderwijs: daar ligt mijn hart. 

#Meer weten over de mentor on the job?

Elke regio heeft zijn eigen mentoren. Neem contact op met uw regioteam of lees hieronder meer informatie over de mentor on the job.

Meer informatieMeer informatie
Print deze pagina