#Ik voel me opnieuw als een vis in het water
Hoe keer je na tien jaar afwezigheid weer terug in het onderwijs? Jolanda de Vries (51) deed het; weloverwogen én goed begeleid. En met succes, want sinds een jaar staat ze opnieuw voor de klas in het basisonderwijs. Ze deelt haar ervaringen.
Deel deze pagina:
#Een nieuwe onderwijsuitdaging
Als de dochters van Jolanda de basisschoolleeftijd hebben, komt ze vaak op school. “Ik zag hoe de lerares van mijn oudste dochter met haar leerlingen omging. Hoe positief en goed de sfeer was. ‘Dat wil ik ook!’, dacht ik toen.” Ze stopt met haar baan bij een drukkerij en gaat op 32-jarige leeftijd naar de pabo. Na de nodige invaluren gaat ze langere tijd bij een fijne school aan de slag. Als ze met haar gezin naar Curaçao verhuist, zegt ze haar baan op. Na twee jaar keert het gezin terug. Jolanda verheugt zich op een nieuwe onderwijsuitdaging. “Ik trof het alleen niet en stond een paar keer voor bijzonder lastige groepen. Het waren – dat hoorde ik later – groepen waar meer van mijn collega’s al op waren stukgelopen. Het zorgde voor stress, ik vroeg te veel van mezelf. Daarom sloot ik in 2012 de onderwijsdeuren achter me.”
#Opnieuw het onderwijs in
Via andere banen komt ze in de kinderopvang terecht. Daar profiteert ze van haar pedagogische ervaring, maar mist ze uitdaging. “Ook waren de tekorten in het onderwijs steeds vaker in het nieuws. Door die twee dingen, begon het tóch weer te kriebelen. Maar ik was onzeker geworden door mijn laatste onderwijsbaan. Daarom liep ik eerst een paar dagen mee met een kennis die leerkracht is in groep 8. Toen ik de sfeer proefde in zijn klas, zag hoe hij het onderwijs aanpakte en opnieuw de interactie met leerlingen beleefde, wist ik weer waarom ik destijds met overtuiging voor het onderwijs koos.”
#Mentor on the job
Na Jolanda’s hernieuwde kennismaking – waarin de onderwijsvonk opnieuw overspringt – neemt ze contact op met scholengemeenschap Stichting IJsselgraaf. “We spraken met elkaar op een hele prettige, open manier. Ik gaf aan dat ik weer het onderwijs in wilde, maar ook dat ik onzeker was geworden door mijn eerdere ervaring. Dat begrepen ze en daarom boden ze mij ondersteuning aan in de vorm van een mentor on the job via Vervangingsfonds/ Participatiefonds. Ook kon ik langdurig iemand vervangen voor een klas. Met beiden was ik heel blij.”
#Zachte landing
Die begeleiding geeft Jolanda een zachte landing. “Linda de Wagt werd mijn mentor en ik kon alles met haar bespreken. Ze had veel praktische adviezen en was daarnaast een onafhankelijk klankbord. Ook adviseerde ze me om alles stap voor stap aan te pakken. Hierdoor groeide mijn zelfvertrouwen. Een fijne school en een leuke groep deed de rest. Op dit moment werk ik in een duobaan in groep 3 voor drie dagen in de week. Het is heerlijk om weer terug te zijn in het onderwijs. Als ik destijds betere begeleiding had gehad, was ik waarschijnlijk gewoon lekker les blijven geven.”
#Linda de Wagt, mentor on the job van VfPf:
“Van gelukkige leerkrachten leer je het meest. Als mentor vind ik het prachtig om bevlogen professionals voor een groep te zien. Bijdragen aan ontwikkelingen en groei van dat kapitaal voor de klas, daar ga ik voor!”
De mentoren van VfPf zijn gemotiveerde ervaringsdeskundigen die (her)startende leerkrachten extra steun in de rug geven tijdens hun eerste periode (terug) voor de klas. Zodat zij snel zelfverzekerd voor de klas staan en blijven staan! Lees meer over de mentoren.