#In dialoog over duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid is een hot topic, niet alleen in het bedrijfsleven maar ook in het onderwijs. Niet zo gek want we werken met ons allen langer door en veranderingen in het werk volgen elkaar steeds sneller op. Daarnaast spelen factoren als krapte op de arbeidsmarkt, vergrijzing en stijgend verzuim een rol.
Deel deze pagina:
#Breed begrip
Het is een breed begrip waar veel onderwerpen onder vallen en waar je binnen een schoolorganisatie op veel verschillende manieren mee aan de slag kunt. Van heel groot, denk aan het creëren en implementeren van beleid, tot klein en praktisch als met uw team een specifieke training volgen over bijvoorbeeld gezond omgaan met stress of werkdruk. Welke aanvliegroute je ook kiest, effectief werken aan duurzame inzetbaarheid binnen een organisatie kan alleen als werkgever en werknemer hierover met elkaar in gesprek gaan én blijven.
#Duurzame inzetbaarheid en dialoog gaan hand in hand
Uw medewerkers weten zelf vaak het best wat zij nodig hebben om vitaal en gezond te blijven, hun kennis op peil te houden en gemotiveerd en met plezier hun werk te doen. Door in gesprek te blijven kunt u eventuele problemen op tijd signaleren en – waar nodig – oplossen. Toch blijkt het in de praktijk vaak moeilijk hier een open gesprek over te voeren, terwijl een constructief inzetbaarheidsgesprek tussen leidinggevende en medewerker juist zo waardevol is. Het is dé kans om gezamenlijk op het thema te focussen, een dialoog te starten en uw medewerker bewust te laten worden van de toegevoegde waarde van de eigen inzetbaarheid.
#Een handreiking voor leidinggevenden en medewerkers
De informatie die op tafel komt tijdens een inzetbaarheidsgesprek geeft u handvatten voor de aanpak van duurzame inzetbaarheid op korte, maar ook lange termijn. Het kan u helpen om zowel uw personeel als uw schoolorganisatie gezond te houden. Dit gesprek voeren vraagt om een goede voorbereiding van zowel u als uw medewerkers. Het is voor beiden essentieel dat de juiste vragen worden gesteld. Welke onderwerpen brengt u aan de orde? Hoe benadert u het gesprek, zodat het constructief verloopt?
Om u hierbij te ondersteunen heeft VfPf twee instrumenten ontwikkeld: De ‘Dialoogkaart’ en het ‘Inzetbaarheidsplan’. Het zijn handreikingen voor schoolleiders en alle medewerkers in het primair onderwijs om de dialoog over duurzame inzetbaarheid goed voorbereid met elkaar aan te gaan.
De Dialoogkaart
De Dialoogkaart is een handreiking voor leidinggevenden en medewerkers om met elkaar de dialoog over duurzame inzetbaarheid aan te gaan. De Dialoogkaart biedt inspiratie om de thema’s van duurzame inzetbaarheid met elkaar te bespreken en uit te wisselen. De kaart bevat handige communicatietips en beschrijft voorwaarden voor het voeren van een goede dialoog. Daarnaast vindt u er ook een overzicht van praktische voorbeeldvragen op onze vier hoofdthema’s van duurzame inzetbaarheid: motivatie en plezier, mobiliteit en inzetbaarheid, kennis en vaardigheden en vitaliteit en gezondheid.
Het Inzetbaarheidsplan
Het Inzetbaarheidsplan helpt medewerkers om uitgebreid en gestructureerd over de verschillende aspecten van hun inzetbaarheid na te denken. In het Inzetbaarheidsplan formuleren medewerkers doelen en ambities die allemaal bij kunnen dragen aan hun gezondheid, vitaliteit, kennis, motivatie en werkplezier. Het formulier is bovendien een uitstekend vertrekpunt om een inzetbaarheidsgesprek met de leidinggevende voor te bereiden.